top of page

צ'י-קונג למניעה, טיפול ושיקום מזיהום קוביד-19 במבוגרים וקשישים

בחודש אוגוסט 2020, פורסם המאמר: 'צ'י-קונג למניעה, טיפול ושיקום מזיהום קוביד-19 במבוגרים וקשישים'. המאמר פורסם באגודה האמריקאית לפסכיאטריה גריאטרית, מטעם המכון לרפואת גוף-נפש ותוכנית המחקר לדכאון קליני, מבית החולים הכללי של מדינת מסטצ'וסטס, בוסטון ארה"ב. התפרצות מחלת הנגיף קוביד-19, עליה דווח לראשונה על ידי מתקני הבריאות המקומיים בעיר ווהאן, סין, בדצמבר 2019 , התפשטה במהירות ברחבי העולם. המנגנונים העיקריים האחראים להחמרה והסתבכות הזיהום של קוביד-19 הם דיכוי חיסוני וסערת ציטוקינים (היפרציטוקניה), שהינה תגובה סוערת ביותר של מערכת החיסון, המובילה לשרשרת תהליכים הרסניים כתגובה לזיהום המצוי בגוף. מכיוון שמבוגרים וקשישים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות זיהומיות בדרכי הנשימה, ביניהן קוביד-19, הם עלולים לפתח ליקוי נשימתי חמור שלאחריו יזדקקו לשיקום משמעותי הכולל אימון שרירי נשימה, תנועה גופנית ושיקום פסיכולוגי. בסין, הרפואה הסינית המסורתית וצ'י-קונג מילאו תפקידים חשובים בהתמודדות נגד הנגיף קוביד-19. לדוגמה, הפורמולה הצמחית Qingfei Paidu ׁׁ(אנטי ויראלית ואנטי דלקתית) הומלצה על ידי נציבות הבריאות הלאומית בסין כטיפול לחולים נגועים בקוביד-19 הסובלים מתסמינים קלים עד בינוניים ובחולים עם תסמיני נשימה חמורים, נעשה שימוש בצמחי מרפא סיניים בשילוב יחד עם טיפולים קונבנציונליים. כמו כן, בבית החולים Wuhan Fangcang, בית חולים שדה שהוקם לבידוד מקרים קלים (במקום סגר ביתי), החולים תרגלו צ'י-קונג בהדרכת הרופאים שטיפלו בהם באמצעות הרפואה הסינית המסורתית.

הפוטנציאל הקליני שיש לתרגול הצ'י-קונג במניעה, טיפול ושיקום של זיהומים בדרכי הנשימה נבחן בזכות יכולתו לוסת ולשפר את דפוסי הנשימה והתנועה הגופנית, במקביל לתכונות המדיטטיביות הקיימות בו. מחקרים רבים שבוצעו בעבר על תרגולי נשימה, טאי-צ'י (טאי ג'י צ'ואן) ומדיטציה בהקשר לטיפול במחלות שונות, שימשו במאמר זה את החוקרים להסיק את המסקנה כי לצ'י-קונג מנגנוני פעולה פוטנציאליים רבים למניעה, טיפול ושיקום מזיהום נגיף הקוביד-19. המנגנונים הבולטים ביותר, עליהם מפרטים במאמר זה גם את השפעתם הפיזיולוגית הם: 1.הפחתת מתח (דחק/סטרס). 2. ויסות רגשות (דכאון/חרדה). 3. חיזוק שרירי הנשימה (שיפור פעולת הסרעפת, ספיחת חמצן טובה יותר ועוד). 4. הפחתת מנגנוני דלקת בגוף. 5. שיפור תפקוד המערכת החיסונית. הכותבים מציגים במאמר גם מספר 'טיפים' לתרגול צ'י-קונג שבעיני הם מאוד חשובים, שכן אני מוצא בהם, דרך השיעורים שאני מעביר בפלטפורמה המקוונת במסגרת 'מנזר הצ'י-קונג' חשיבות רבה:

1. סביבת התרגול: תרגול מקורה מתאים יותר במהלך מגיפה של מחלות זיהומיות. סביבת התרגול צריכה להיות נקייה ושקטה ומותאמת לתרגילי נשימה וריכוז.

2. זמן תרגול: תרגול צ'י-קונג צריך להיות קבוע. זמן קבוע יכול לעזור לגבש את הרגל התרגול.

3. עוצמה: פעילות גופנית מתונה היא האפשרות הטובה ביותר עבור חולי זיהום בדרכי הנשימה. לסיכום, המסקנות העולות ממאמר זה הם שקיימות עדויות ביולוגיות ופסיכולוגיות לשימוש בצ'י-קונג למניעה, טיפול ושיקום של זיהומים בדרכי הנשימה, כולל קוביד-19. בנוסף עולה כי מבוגרים וקשישים יכולים להפיק תועלת מצ'י-קונג במהלך המגיפה המתמשכת וכי יש צורך במחקרים עתידיים בכדי לאשר את יעילותו ולספק ראיות נוספות בנושא זה. לקריאת המאמר המלא: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7227578/#__ffn_sectitle מצורפים שני סרטונים מתרגול צ'י-קונג וטאי-צ'י (טאי ג'י צ'ואן) מביה"ח בסין.



236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page