top of page

סגולות התה הירוק 绿茶

אין ספק שאחד הזיכרונות היפים ביותר שיש לי מהתקופה בה למדתי וטיילתי בסין, הם בתי התה היפיפיים הממוקמים בפארקים השונים ברחבי העיר. החיבור התרבותי שיש במזרח לתה, לסגולות שלו, לטקסיות שבו, הם דבר מופלא וקסום. אז לכל אוהבי התה... הכנתי לכם מאמר קצר על התה הסיני וכמה טיפים ממני בסוף!

אז איך הכל התחיל? האגדה מספרת כי בשנת 2737 לפני הספירה, שן נונג – שליט סין ואבי החקלאות, גילה את התה בזכות משב חזק של רוח שהצליח להעיף מספר עלים לתוך סיר שבהם הרתיח מי שתייה. כאשר שתה את המים, הוא הרגיש שטעמם טעים יותר מאשר מים רגילים, בנוסף הוא גם חש תחושת רעננות נעימה. מאז ועד היום התה מהווה חלק בלתי נפרד מהמסורת וההיסטוריה של העם הסיני.



חשיבות התה ומרכזיותו בפולקלור הסיני מודגמים גם בטקס התה המפורסם השואף למצות את הטעם המושלם של התה על-ידי תשומת לב לזמן הרתיחה המדויק של המים, צורת שפיכתם על הצמחים, טמפרטורת ההגשה האופטימלית ועוד. צפו בטקס תה בסרטון המצורף:

התה הירוק מופק מהעלים המיובשים של צמח תה שנקרא: "קמליה סינזיס" (Camellia sinensis). העלים של הקמליה הסינית גם משמשים להכנת תה לבן, תה אולונג, ותה שחור. סוגי התה האלה מוכרים בתור: "תה אמיתי" בגלל שאלה סוגי התה היחידים שבהכנה שלהם משתמשים בעלי צמח התה (הקמליה הסינית). כל סוגי התה האחרים מופקים מעלים, גבעולים, פרחים ושורשים של צמחים אחרים – אלה נקראים בכלליות תה צמחים.

סגולותיו הרפואיות של התה הירוק נודעו כבר במהלך המאה הראשונה לספירה. המחקרים חשפו את תכונותיו נוגדות החמצון, נוגדות הסרטן ונוגדות הזיהום.


נוגד סרטן: סוגי הסרטן שתה ירוק הוכח כמועיל נגדם הם: שד, שלפוחית השתן, רחם, ריאות, ערמונית, קיבה ומעיים. מה שנותן לתה הזה את היכולת להילחם בתאים סרטניים הוא ריכוז גבוה של נוגדי חמצון בעלים של צמח התה, כמו EGCG, וריכוז גבוה של חומר כימי בשם פוליפנול.

מחלות לב: מחקר שעקב אחרי יותר מ-40,000 משתתפים יפנים בגילאי 40 – 79. המחקר התחיל בשנת 2004, ונמשך 11 שנים. המשתתפים עברו בדיקות רפואיות. אלה ששתו לפחות 5 כוסות תה ירוק ביום, היו בגדר סיכוי נמוך משמעותית למות מסיבוך רפואי (בייחוד בעיות לב) מאשר המשתתפים ששתו פחות מכוס תה אחת ביום. נוגדי החמצון שהתה מכיל משפרים את זרימת הדם, מה שמפחית את הסיכון לקרישת דם והתקף לב.


כולסטרול: תצפית שנערכה בקרב 13,916 עובדים בריאים ביפן בגילים 40-69 העלתה כי 86.7% מהם צרכו תה ירוק באופן שגרתי. בתצפית זו נמצא קשר הדוק בין צריכת התה לבין שיעורים נמוכים של כולסטרול כללי.


סכרת:.

לתה ירוק יש תכונות אנטי דלקתיות שמפחיתות נפיחות בעורקים ומשפרות את זרימת הדם בגוף. מחקר שנעשה בתחום הסכרת גילה שלאנשים ששותים 6 כוסות תה ביום, יש סיכוי קטן ב- 33% לפתח סכרת סוג 2, מאשר אלו שלא שותים מספיק תה. מחקרים אחרים הראו השפעות חיוביות בקרב חולי סכרת ששתו 2 כוסות תה ביום. חוקרים הוכיחו שהתה עוזר לווסת את רמות הסוכר בדם ומשפר את רגישות האינסולין בגוף. לחולי סכרת, תה ירוק יכול לעזור לגוף להפיק אינסולין בצורה יעילה יותר. ירידה במשקל: התרכובת הכימית של התה מעלה את רמות האנרגיה, מגבירה את חילוף החומרים, ותורמת לתפקוד הכבד. כשחילוף החומרים מוגבר, הגוף שלנו מצליח לשרוף שומנים מהר יותר, וכתוצאה מזה מתרחשת ירידה במשקל. אוסטאופורוזיס (צפיפות עצם): חוקרים שונים בעולם בדקו את השפעת התה על בריאות העצם ומצאו קשר מובהק בין צריכתו ובין עלייה במדדי צפיפות העצם. מחקר שנערך בקיימברידג' על 1134 נשים בגילאים 65-76 הראה שנשים ששתו לפחות כוס אחת של תה ביום שיפרו את צפיפות העצם באופן משמעותי לעומת נשים שלא שתו תה. בעיות נוירולוגיות: שתייה מרובה של תה ירוק יכולה להגן על המוח מבעיות נוירולוגיות כמו אלצהיימר ופרקינסון. מחקרים מסוימים הראו ששתיית התה יכולה לשפר את היכולת של המוח לקלוט מידע חדש ולשמר מידע נוכחי בקרב מבוגרים.

ההבדל בין הקפאין שבתה לקפה: עלי תה ירוק מכילים חומצת אמינו בשם ל-תיאנין, שמאטה את ספיגת הקפאין בגוף, מה שמאריך את אפקט האנרגיה שאנחנו מקבלים מהקפאין שבתה. כוס תה ירוק מכילה 50% פחות קפאין בהשוואה לקפה, והקפאין שבתה לא משפיע על הגוף שלנו באותה הצורה. ההשפעה המעוררת של הקפה יכולה לגרום לנו להרגיש עצבניים, לעומת ההשפעה של התה, שעוזרת לנו להיות עירניים, חדים ומרוכזים, אבל גם שלווים בו זמנית. לכן לא ממולץ לשתות קפה לפני תרגול הבוקר במנזר הצ'י-קונג, שכן זה עלול לעורר את מערכת העצבים ולעכב את היכולת שלנו להיכנס למצב מדיטטיבי בתרגול.

 

את התה הירוק ניתן לקטלג לתתי סוגים, לפי צבעיו, תכונותיו, תהליכי הכנתו ועוד:

תה לבן אילו הם סוגי תה בעלי רמת תסיסה עדינה מאוד העוברים תהליך של עיבוד מינימאלי. משתמשים להכנתם בעלים ראשונים ועדינים אשר מופיעים לפני פריחת הניצן. הניצן הוא בעל צבע לבן והודות לכך קיבל את שמו. התה הלבן מצנן ומקרר את הגוף ולכן מצוין לשתייה במג אויר חם, הוא מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון ומפחית את רמת הסוכר בדם. תה לבן מומלץ: באי מו דאן (bai mu dan) - מחזק את מערכת החיסון, תומך באלסטיות כלי דם, משפר את מראה העור, מאט תהליכי הזדקנות, אנטי אוקסידנט חזק.

תה ירוק זוהי קבוצת התה הגדולה ביותר אליה משתייכים מעל 70% מכל סוגי התה המיוצרים בסין. מידת התסיסה של התה הירוק חלשה ואת השם קיבל התה הודות שמירה על צבעו הירוק. לכל סוג של תה ירוק יש טעם וניחוח ייחודיים משלו. לכל סוג מסוגי התה האלה, היסטוריה ושיטת ייצור שונה. תה ירוק מומלץ: לונז'ין (long jing) - עשיר בויטמנים ומינרלים ומכיל ריכוז גבוה של EGCG - נוגד חמצון. מאט תהליכי הזדקנות וחולי, מייצב את לחץ הדם.

תה צהוב תה צהוב הוא בדרך כלל תה מיוחד המעובד באופן דומה לעיבוד תה ירוק, אך עם אופן הכנה הכולל שלב ייבוש איטי וארוך יותר, שבו עלי התה הלחים מיובשים וצבעם נהיה צהוב. תה צהוב מומלץ: ג'ון שאן יין ז'ן (Jun Shan Yin Zhen) - נאמר שזה היה התה המועדף על המנהיג מאו זה דונג (נשיא הרפובליקה העממית של סין לשעבר).

תה טורקיז זוהי קבוצה גדולה לה מיוחסים סוגי תה בעלי מידת תסיסה חלקית. תה טורקיז הינו כינוי לתה אולונג שפרושו בסינית "דרקון שחור". תה האולונג משלב בתוכו את מאפייני התה הירוק והתה השחור. בסין נוהגים להגיד שתה האולונג שומר את הטריות והניחוח של התה הירוק יחד עם זאת מכיל את הטעם העמוק, המתקתק והמרוכז של התה השחור.

תה טורקיז מומלץ: טייה גואן יין (tie guan yin) - עשיר בנוגדי חמצון, ממריץ פירוק שומנים ועוזר בעודף משקל.

תה אדום ׁ(מה שמוכר לנו במערב כתה שחור) סוגי תה בעלי מידת תסיסה גבוהה, בעלי טעם חזק ומרוכז הצובע את המים בצבע אדמדם. על פי אחת מהאגדות בזמן אחת מעונות הקציר, היה שינוי קיצוני במזג אוויר. עלי תה אשר הושארו ללילה לייבוש עברו תהליך תסיסה חזק תחת השפעת ערפל סמיך שנכח באותו הערב. התה שהה במין אמבט עדים והבשיל לכדי התה האדום. סוגי תה אדום הינם בעלי טעם יותר מרוכז משאר סוגי התה ועמידים לזמן אחסון ארוך.

תה אדום מומלץ: יונאן (yunnan) - תה ממחוז יונאן שבסין, מאמינים שיש לו יכולת לסייע במניעה של מחלות שונות.


תה שחור זוהי קבוצה גדולה של סוגי תה פוסט-תסיסה (ארוכת טווח) הנקראים פו-אר על שם העיר בו הופקו לראשונה.

במשך תקופה ארוכה בסין, תה זה שימש כמשקה מרפא, המנקה את הגוף מרעלים ומרפא מחלות רבות. מחקרים עדכניים אישרו את היכולות שלו לשיפור חילוף חומרים, להורדת כולסטרול בדם וכו', מה שמשפיע משמעותית על הפופולאריות שלו. תה שחור מומלץ: פואר שן (raw puerh) - עלי התה דחוסים לעוגות זעירות, מסייע בחילוף חומרים ופירוק שומנים. מועיל למערכת העיכול לויסות שומן וכולסטרול.



לסיכום, מספר טיפים ממני... 1. מומלץ לרכוש מספר סוגים של תה בתפזורת (בהתאם להמלצות שלי) ולהתחיל להתנסות בטעמים השונים. תזכרו שהתה הלבן הוא הכי עדין בטעם והתה השחור (הסיני) הוא הכי חזק, ביניהם יש כמובן את התה הירוק (לונג'זין), הצהוב והטורקיז (אולונג). ניתן לרכוש תה בתפזורת דרך האתר I-HERB. אני נוהג לרכוש משם תה ירוק מהחברה 'הטאו של התה' (the tao of tea) , בעיני התה שלהם טעים ואיכותי ביחס למחיר שלהם. בארץ קיימת חברה הנקראת I-TEA, שאני גם ממליץ עליה. 2. אני נוהג לפתוח את הבוקר במילוי של קנקן תה או להשתמש בכוס זכוכית המיועדת לחליטת תה (ראו בתמונה השמאלית למעלה) אותה אני גם יכול לקחת איתי בנסיעות. במהלך היום יש פשוט להוסיף מים רותחים בהתאם לצורך וכך ניתן לשתות את התה לאורך היום. באופן שכזה ניתן להגיע לכמות שתייה היכולה (עפ"י מחקרים) לתרום לבריאות שלנו. 3. שתיית תה לאורך היום (עם אותה תפזורת) תאפשר למצות את החליטה וגם תעודד אותכם לשתות הרבה מים החשובים מאוד לבריאות שלנו. אחד הדברים היפים לגבי התה הוא שניתן לשתות אותו גם כשהוא פושר, לא חייבים לשתות אותו רק עם מים רתוחים. 4. זכרו שבקיץ מומלץ לשתות תה ירוק כי הוא נחשב ל'קריר' (ללא קשר לטמפ' המים) ובכך הוא תורם לויסות החום הפנימי וביכולתו לצנן ולהרגיע את הגוף.



178 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page