top of page

הקסגרמה 51 - הלם

הקסגרמה זו מורכבת משתי טריאגרמות של רעם, היושבות אחת על השניה. אפשר לראות לפי מבנה ההקסגרמה כיצד הקווים היאנגים הרציפים דוחקים בכוח את הקווים היינים המפוצלים, מלמטה מעלה, בכיוון התנועה של ההקסגרמה.



פעולה פתאומית ואלימה זו של תנועת היאנג (כמו ברעש הרעמים) גורמת לתגובה של בהלה אקוטית. מכאן הסיבה מדוע ההקסגרמה הזו נקראת "הלם".


כשאנחנו נחשפים למשהו מאוד פתאומי, זה עלול להבהיל אותנו מאוד ולגרום לפחד ופאניקה. וכשהדבר הזה מלווה בסכנת חיים, זה מייצר תגובה חריפה עוד יותר.


מערכת העצבים שלנו קודם כל תכנס למצב הישרדותי של בריחה, קיפאון או לחימה, כתגובה מיידית לסיטואציה. במצב שכזה הגוף מפריש הורמוני סטרס, שמטרתם לאפשר לו להגיב במהירות גבוהה למצב ואף רמות הריכוז, הערנות והנוכחות יהיו מוגברים מאוד.


אבל מייד לאחר שתחושת הסכנה חולפת, והמצב אמור לחזור לקדמותו, לרוב התודעה תמשיך להישאר במצב של ערנות מוגברת לזמן מסויים, אך ללא הפחד הרגשי הנלווה אליה. זהו המצב התודעתי שאנו שואפים להיות בו: ללא פחד אך במצב ערנות ונוכחות גבוהות.


כמובן שישנם מצבים הפוכים, בהם המצב כביכול חוזר לקדמותו והסכנה חולפת, אך הגוף לא מצליח לווסת את עצמו, הורמוני הסטרס ממשיכים להישפך לתוך זרם הדם והפחד ממשיך להציף. מצב שכזה עלול להפוך לכרוני.

לכן, במצבים פתאומיים העלולים לגרום לשוק, החכמה היא לדעת להיפתח לפחד ולא להיסגר בעקבותיו. כך בעצם ניתן יהיה להתמיר את החרדה והפחד ולהשאר עם תודעה ערנית ונוכחות בלתי מתפשרת. אם זה מצליח, אפשר יהיה לומר שלהלם היה אפקט חיובי בלהעביר אותנו למצב מנטלי- תודעתי חדש.


בשורה התחתונה, האדם האמיץ המצליח להתמודד עם הפחד יכול לשנות כיוון בחיים, לקום מחוזק יותר מהנפילה ולנתב את עצמו למקום של צמיחה והתפתחות.


ואיך זה מתקשר לתרגול הצ'י-קונג?

ברפואה הסינית נאמר שבמצבי הלם, הנפש מאבדת את העוגן שלה, מצב העלול לגרום לדיסוציאציה (ניתוק).

תרגול הצ'י-קונג עוזר לנו לעגן את את הלב, את הנפש, להתקרקע ולבנות מרכז חזק. הוא מאפשר לנו להשאר פתוחים כנגד כל שינוי פתאומי, ולהיות פחות משועבדים לפחדים שלנו.

25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page