top of page

הסוד לאריכות ימים

נראה שהעולם כולו פועל תחת האמונה הרווחת שבכדי למנוע חולי צריך 'לבנות הגנות'. אבל האמת היא, שבכדי למנוע חולי בעיקר צריך ליצור בריאות. ליצור בריאות פחות רווחי כנראה אבל יותר משתלם.

כולנו יודעים שהבריאות שלנו מושפעת מסיבות רבות, חלקן תורשתיות ורובן סביבתיות. אז מה עלינו לעשות בשביל ליצור בריאות? הרי יש אלמנטים כה רבים המשפיעים על הבריאות שלנו וגורמי מחלה כה רבים בעולם היכולים להזיק לנו.

ניתן לתמצת את התורה כולה בציטוט מאת לי צ'ינג יואן (li ching yuen) שמסופר עליו שחיי 256 שנה. כן כן... 256 שנה אז נכון שהסיניים ידועים בדרמטיזציות שלהם, אבל כנראה שהוא כן הצליח לחיות חיים ארוכים ובריאים.

כששאלו אותו על סוד אריכות הימים, הוא ענה:

"שמור על לב שקט שב כמו צב ‏לך בעליזות כמו יונה ‏ושן כמו כלב"

נשמע פשוט לא?

אנסה לסכם עבורכם את התובנות שלי מהמשפט וכיצד זה מתקשר לתרגול הצ'י-קונג.

1. שמור על לב שקט: על ההכרה שלנו להיות שקטה והלב מרוסן מתשוקות עזות. ככל שההכרה יותר דוממת ורצון הלב יותר מווסת ופחות דיכוטומי, יש לנו יותר חופש בחירה ואנחנו פחות נשלטים על-ידי הדחפים והרצונות שלנו. הכרה שקטה משמע, הכרה שמשרתת אותנו ולא משתלטת עלינו. הכרה שלא סוחפת אותנו אחר אין סוף מחשבות, הכרה שיודעת להתמקד, למרכז ולהיות נוכחת. תדמיינו את ההכרה והלב כאל מנוע גדול הנמצא בהאצה מוגברת, ללא צורך ממשי בכך. מנוע שכזה ישחק מהר מאוד ויגזול מאתנו המון אנרגיה לאורך החיים.

בצ'י-קונג אנחנו לומדים להתכנס פנימה, לתת להכרה להתיישב בתוך הגוף ולהתבונן על המתרחש מבלי לשפוט ולהגיב. בכך אנו לומדים לא להסחף אחריו ולאלף אותו.

2. שב כמו צב: צב זז באיטיות, אינו ממהר, חש מוגן ועטוף תחת השריון שלו. לשבת כמו צב, משמע להיות שקט, נוכח, נינוח, קשוב ומודע. כשהתודעה והגוף יושבים כמו צב, תופיע יציבות ושקט פנימי. צבים גדולים דרך אגב יכולים לחיות למעלה מ-100 שנים. לשבת כמו צב דורש ברמה הכי פרקטית, להרגיש בנוח בתוך הבית שלנו = הגוף שלנו.

בצ'י-קונג אנחנו לומדים להכיר ולהרגיש את הגוף שלנו, לבנות מבנה מיושר ומאוזן שניתן יהיה להרפות בנינוחות לתוכו.

3. ללכת שמח ומלא חיים כמו יונה: משפט זה בא לתאר את השמחה שבלב, תחושת ההתרחבות הפנימית ואופי ההליכה, הניידות והתנועה הגופנית שצריכה להיות עליזה. השמחה מקרינה החוצה ומחברת בין בני אדם. ברפואה הסינית השמחה קשורה לאיכות האש וללב. שמחה מאוזנת ולא מאנית היא סימן שצפור הנפש שלנו חופשית ומאושרת.

בצ'י-קונג אנחנו שואפים לשחרר ולהרפות את כלוב החזה, הצלעות ואזור רום הבטן מתקיעויות רגשיות ופיזיות ולאפשר לאנרגיה להתרחב ולשמחה להכנס.

4. שן כמו כלב: השינה, המאפשרת טעינה לגוף ולנפש צריכה להיות עמוקה ודוממת. אדם הישן טוב ועמוק יוכל לסייע לגופו להתחדש ולהתמלא באנרגיות. אדם ללא שינה טובה יהיה מותש, עייף ועצבני. לישון כמו כלב, משמע לדעת להרפות, לשחרר ולא להאחז וגם ללכת לישון בשעה נורמאלית.

בצ'י-קונג אנו לומדים לא להאחז, להקשיב ולהתבונן האי האחזות מאפשרת את התנועה, השינוי והשחרור.

לסיכום: הסוד לחיים ארוכים לפי לי צ'ינג יואן, נובע בעיקר מנפש האדם ומהתנהגותו. אדם שיש בו שמחה ושקט בלב, היודע לא להאחז וכן להרפות, להיות קשוב, נוכח ונינוח ולכלכל נכון את האנרגיה שלו, יזכה בע"ה (תוספת קטנה שלי :)) למצות עד הסוף את פוטנציאל החיים הטמון בו.

והנה עוד סיבה למה לקום כל בוקר ולתרגל צ'י-קונג .


45 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page