top of page

כוח הכוונה בתרגול

יש משפט מפורסם באומנויות הלחימה הסיניות: הלב (הרצון שלנו) מוביל או מוליד את הכוונה (yi), הכוונה מובילה את הצ'י (אנרגיה) והצ'י מוביל את הכוח (li) בגוף.

המשפט מתאר שרשרת תנועה הנולדת מהפנים אל החוץ, מהנסתר אל הגלוי, מהמימד התודעתי-מנטלי למימד המוחשי-פיזי.

אדם המצליח לגרום למערכת העצבים ולגוף שלו, להגיב לרצון הפנימי, יוכל להעניק לעצמו שליטה מלאה על כל המתרחש בגוף. בשונה מהמצב ההפוך והמוכר לרובינו, שבו הגוף ומערכת העצבים הם אלו השולטים בנו ועל התנהלותינו.

בעולם של היום, שבו מערכת העצבים שלנו נמצאת כמעט תמיד בדחק (סטרס), אנו מוצאים את עצמנו 'עבדים' שלה ובמקום ללמוד לנהל אותה, היא למעשה מנהלת אותנו.

הרבה פתולוגיות גופניות ונפשיות שבני האדם מפתחים במהלך חייהם הן תוצר ישיר של המצב הזה - חוסר 'שליטה' ויכולת לנהל את מערכת העצבים והגוף שלהם.

אז איך גורמים לגוף, לאנרגיה ולמערכת העצבים להגיב לרצון הפנימי או לכוונה שלנו?

1. קודם כל עלינו לחזק ולטפח את הכוונה, הקשיבות והנוכחות שלנו דרך התרגול. באם יכולת הריכוז, המיקוד והקשב שלנו 'חלשים' יהיה קשה 'לאלף' את הגוף ואת מערכת העצבים שלנו.

2. עלינו לפתח סובלנות והתמדה בעת התרגול. לא לתת להסחות דעת ולרצון הגוף ומערכת העצבים לקבוע את הלך התרגול.

3. עלינו לתרגל בקצב איטי, תוך נוכחות ותשומת לב מלאה, בשביל לאפשר לגוף להגיב לכוונה שלנו בעת התרגול. המטרה היא לא להזיז באופן ישיר את הגוף הפיזי בתרגול, אלא לאפשר לו לנוע כתגובה ישירה להתכווננות הפנימית שלנו.

בעבודה שכזו זה מרגיש שהגוף זז מעצמו ולעיתים שהוא מוביל אותנו, אבל בפועל זו הכוונה שמובילה אותו דרך הממשק המקשר לו אנו קוראים צ'י או אנרגיה. במילים אחרות, זה כאילו שיצרנו הפרדה בין הכוונה ובין הגוף בעת התרגול, בשביל לאפשר לצ'י להזיז אותו.

צ'י (בהיבט היותר מוחשי שלו) מתייחס בין היתר לרקמת החיבור ('החליפה הפנימית') העוטפת והמחזיקה את כל הגוף יחדיו, אותה אנו שואפים להרחיב ולאגד דרך התרגול. אפשר לומר שהכוונה שלנו משפיעה על רקמה זו (רקמת הצ'י) והיא זו שנעה ומייצרת כוח פנימי המזיז את הגוף.

מצורף סרטון תרגול בו אני מדגים עקרון זה (אולי גם תצליחו לזהות את רצף התנועות מתוך סדרת הטאי-צ'י 24 הצעדים). נסו לשים לב אם אתם רואים איך אני מאפשר לגוף להגיב לכוונה שלי. אני ממליץ לכם להתנסות בתרגול שכזה, כי ככל שתלמדו יותר לעבוד עם הכוונה והצ'י, כך החיבור בין התודעה לגוף יתחזק, תחושו את חווית האחדות הפנימית שבתרגול ותרכשו יותר 'שליטה' על מערכת העצבים והגוף שלכם.




36 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page