top of page

שמונה הפונקציות של הצ'י

אתמול בשיעור הבוקר (23.1.2022), הסברתי בקצרה על מודל שמונה הצ'י (שמונה התכונות או הפונקציות של הצ'י) שהן: עליה, ירידה, פתיחה, סגירה, איסוף, פיזור, כניסה ויציאה.


מודל זה מבוסס על ספר מיסטי עתיק, שנכתב לפני מספר אלפי שנים, שעסק בהבנת התנועה של הצ'י ביקום ובאדם. הספר נקרא, ספר התמורות או ספר השינויים ובשמו הסיני - אי-ג'ינג (yi jing). הספר מעניק הבנה לדינמיקה שבין הניגודים - יין ויאנג, דרך מודל 8 הטריאגרמות ו-64 ההקסגרמות. הספר מהווה אבן יסוד לכל שאר המודלים (כמו חמשת האלמנטים) העוסקים גם הם בהבנת תנועת הצ'י בטבע ובאדם.


מהי טריאגרמה ומהי הקסגרמה?


טריאגרמה היא מבנה המורכב מ-3 קווים והקסגרמה הינו מבנה המורכב מ-6 קווים.

על כן הקסגרמה מורכבת משתי טריאגרמות המחוברות יחדיו.


הקווים המרכיבים את הטריאגרמה מתחלקים לקווים יאנגים וקווים יינים.

הקווים היאנגים מצוירים כקווים רציפים והקווים היינים כקווים מפוצלים.


קו יאנגי: __ (רציף)

קו ייני: _ _ (מפוצל)


כך שהחיבור בין הקווים הרציפים והמפוצלים בתוך המבנה של הטריאגרמה, מתארים את מערכת היחסים שבין שני הכוחות המנוגדים והמשלימים - יין ויאנג. כל שלושה קווים מהווים טריאגרמה אחת והשילוב הייחודי ביניהם הוא זה שקובע את איכות הצ'י של הטריאגרמה.


לדוגמה:

טריאגרמת שמים: ☰ (כל הקווים יאנגים - שיא היאנג)

טריאגרמת אדמה: ☷ (כל הקווים יינים - שיא היין)


מכאן אפשר להבין ש-8 הטריאגרמות, הן הבסיס ל-64 הצירופים של ההקסגרמות (8 כפול 8), המהווים צופן להבנת תנועת הצ'י ביקום. בעבר העתיק השתמשו בספר זה גם לניבוי וחיזוי העתיד.


לדוגמה:

הקסגרמה מס' 63 ䷾ - נקראת ג'י ג'י.

מורכבת מטריאגרמת אש למטה ומים למעלה.


לכל טריאגרמה ניתן גם שם המייצג את האיכות שלה.

שמות הטריאגרמות הן: שמים, ארץ, אש, מים, הר, רעם, אגם ורוח.

כפי שניתן לראות, אפשר להקביל את שמונה הטריאגרמות למודל שמונה הצ'י באופן הבא:


שמונה פונקציות הצ'י ושמונה הטריאגרמות:


1. עליה - שמים רק יאנג (תנועה מעלה)

2. ירידה - ארץ רק יין (תנועה מטה)

3. פתיחה - אש יאנג עוטף מבחוץ, יין בפנים (התרחבות)

4. סגירה - מים יין עוטף מבחוץ, יאנג בפנים (שקיעה לתוך מרכז הכובד)

5. איסוף - הר יאנג למעלה, שני יין למטה (יציבות)

6. פיזור - רעם יאנג למטה, שני יין למעלה (הרעדה)

7. יציאה - אגם יין למעלה, שני יאנג למטה (שחרור)

8. כניסה - רוח יין למטה, שני יאנג למעלה (חדירה)




אז כיצד כל זה מתקשר לצ'י-קונג?


בצ'י-קונג אנו שואפים להביא את הצ'י לאיזון והרמוניה וכל פגיעה בפונקציה של הצ'י, בעליה או בירידה, בפתיחה או בסגירה, בכניסה או ביציאה, בפיזור או באיסוף, משקפת את חוסר האיזון של האיברים הפנימיים על-פי המודל הרפואי הסיני. היכולת שלנו להשפיע על צ'י האיברים הפנימיים, באמצעות תנועה ונשימה מודעת, היא המפתח לשימור ושיפור הבריאות.


ברוב תרגולי הצ'י-קונג, יוצא שאנו מווסתים את כל פונקציות הצ'י יחדיו, כך התרגול הופך להיות מערכתי והוליסטי. עם זאת, לעיתים יש מקום להתמקד בוויסות של פונקציה ספציפית, כי לפעמים קיימת בעיה רפואית המצריכה התייחסות ממוקדת והתאמה פרטנית של התרגול אליה.

במקרה שכזה צריך לשים לב לחוסר האיזון המצוי בתוכנו, להבין כיצד הוא מתבטא ואיזה פונקציה ספציפית הוא משקף.


לדוגמה, נאמר ואתם סובלים מנדודי שינה. ידוע לנו שבזמן השינה, היאנג מתכנס לתוך היין. זהו זמן של מנוחה שבה ההכרה הפעילה צריכה להתכנס לתוך הדממה. בדומה לשקיעה של השמש. לכן בנדודי שינה, קיימת בעיה במנגנון ההכלה והחזקה של יאנג על-ידי היין. מכאן, שעלינו להבין היכן מצוי חוסר האיזון על-פי מודל שמונה הצ'י. ברגע שנבין איזה פונקציה לא פועלת מספיק טוב, ננסה לאזן אותה. במקרה שכזה נצטרך ככה"נ להתמקד על הורדה, סגירה, כניסה ואיסוף של הצ'י. אז ככל שנתרגל יותר את הפונקציות האלו במסגרת התרגול נוכל להביא לאיזון יציב יותר שבין כוחות היאנג ליין בגוף ובנפש.


זוהי כמובן דוגמא כללית מאוד לאופן שבו אנו צריכים לגשת לבעיה, באם אנו רוצים לטפל באופן ספציפי בפתולוגיות שונות דרך הצ'י-קונג. בנוסף, מטפל ברפואה סינית יסתכל על פרמטרים נוספים כגון בדיקת דופק, הסתכלות על הלשון ויעזר בזה בשביל להבין את המנגנון הפתולוגי המדויק. מכאן החשיבות לדעתי שמורים לצ'י-קונג יהיו בעלי הכשרה ברפואה הסינית באם רוצים להתאים את התרגול באופן אינדיבידיואלי.


דוגמה נוספת, נאמר ואתם סובלים מצרבות, כאבים ברום הבטן ובחילות.

במקרה שכזה קיימת תנועה מורדת כלפי מעלה של צ'י הקיבה.

מדוע הצ'י עולה?

האם קיימת חסימה המונעת מהצ'י לרדת?

האם יש עודף אש המעלה אותו מעלה?

בהתאם להבנת המנגנון נוכל להתאים את התרגול.

יתכן מאוד שנגלה שיש חסימה (קור) בקיבה המונעת מהצ'י לרדת. על כן, הטיפול לא יהיה רק בלהוריד את הצ'י למטה אלא בעיקר בפיזור החסימה. מכאן שהפונקציה שנדרשת לתרגול היא יותר מפזרת ופותחת ולא רק מורידה. אבל אם נגלה שיש יותר אש בקיבה, נצטרך לעבוד על הפונקציה של הורדה וסגירה, ההפך מהמצב הקודם. כאן ניתן לראות עד כמה זה חשוב להבין את המנגנון השורשי לתסמינים.


לסיכום, חשוב לומר לכל מי שמתרגל עמי במסגרת מנזר הצ'י-קונג או דרך הספרייה הדיגיטלית, שאנו מתרגלים את כל שמונה הצ'י, לומדים לוסת ולאזן את כל המערכת ולא מתמקדים בפתולוגיות ספציפיות. חשוב שתכירו בכך, כי אם ברצונכם להתאים את התרגול באופן ממוקד לצרכים האישיים שלכם ולהאיץ תהליכי ריפוי, יש צורך לעשות התאמה יותר ספציפית של התרגול עבורכם. מוזמנים תמיד להעזר ולהתייעץ עמי, בכדי למקד את התרגול למצבכם הבריאותי.

157 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page