top of page

אלמנט העץ - תנועה, איכות אנרגטית ותכונות התנהגותיות.

מתוך כל חמשת האלמנטים, יתכן והאלמנט שתרגלנו היום הוא החשוב ביותר לוויסות בתקופה הנוכחית שבה אנו חיים. על פי המודל הרפואי הסיני, אלמנט או איכות 'העץ' משוייכת למערכת-איבר הכבד/כיס מרה. זהו אלמנט שבאופיו שואף להתרחב, לנוע, להתקדם ולאפשר את התנועה החופשית, הרציפה, החלקה והזורמת בגוף הגשמי, הרגשי והמנטלי.


תקופה מגפת הקורונה בה אנו חיים בשנה האחרונה, המגבלות הכרוכות בה, האכיפה והשליטה שנוצרה בעקבותיה, מבלי להיכנס לדעות האחרות המתייחסות להתפשטות הנגיף כאל חלק מאג'נדה לשליטה עולמית, היא דוגמא מצויינת לדיכוי של אנרגיית העץ.


למעשה כל אירוע או מחשבה המעוררים תחושת דיכוי, תסכול וחוסר יכולת למימוש עצמי 'תוקעים' את הכבד. תקיעות זו מובילה להצטברות של אנרגית הכבד ואף לעיתים להתלקחות ולהופעה של אש פתולוגית (כמו הר געש שמתפרץ) .


אש זו יכולה להתבטא בלחץ דם גבוה, מיגרנות, זעם, מניה, עצבנות, טעם מר בפה, שלשולים, עצירויות, כיבים בקיבה, צרבות, ריפלוקס, כאבים בגוף ועוד ועוד. אנרגית האש הזו מחפשת דרכים לצאת ועל כן היא עלולה לפגוע באיברים אחרים.


בהסתכלות יותר מדעית, ניתן לומר שהמערכת הסימפתטית ההישרדותית של לחימה ובריחה מופעלת באופן מוגבר ושהגוף נמצא בסטרס.


במקרים שיש 'אש' פתולוגית, צריך לתרגל תנועות מווסתות המסייעות לנו להנמיך את האש או לנקז אותה החוצה. במילים אחרות להרגיע את הגוף, להרגיע את מערכת העצבים. כל תרגול בצ'י-קונג עם דגש להרפייה, שחרור ושקיעה עובד על מטרה זו.


אך יש לזכור שמאחורי האש שנוצרה קיים קור.

הקור הוא ביטוי לתקיעות המנטאלית-רגשית, לסטגנציה האנרגטית העמוקה, הגורמת לצבר, כליאה ודיכוי של אנרגטית העץ. על כן, שורש העניין הוא הקור ומכאן שיש לתרגל תנועות המעוררות המסה של קיפאון הקור. תנועות המעוררות אש ויצר בריא יעזרו בכך. הקור בהרבה מקרים הוא תוצר של דיכוי יצרים וחוסר מימוש וסיפוק עצמי אך לפעמים גם תוצר של פחד עמוק.


בגלל החשיבות המרובה של אלמנט זה, החלטתי לצרף את כל התרגול של הבוקר. התרגול עוסק גם בויסות והנמכה של האש הפתולוגיות וגם בתנועת האצה פנימית, להמסת הקור ושחרור הסטגנציה. החשוב הוא לעבוד על הכוונה שמאחורי התנועה.


כפי שתראו בשיעור המצורף, המנטרה אני כועס/ת כחלק מהתרגול (עליה ממליץ המורה שלי לומר ביום יום) , יכולה לעורר את התחדשות אש החיים, התשוקה והרצון הפנימי ובכך לסייע לנו לגבור על הקור והתקיעות הפנימית.


אך מקביל לכך, עלינו ללמוד לרסן את רצון האגו לקבל לעצמו. בכך נפחית את הנטייה לתסכול, לתחושת חוסר המימוש ולתקיעות של אנרגית העץ ומנגד נעצים את כוחות הנתינה והנדיבות לאחר.


תחושת בטחון, שאפתנית, עוצמה והחלטיות מאפיינות את אנרגטית העץ כשהיא באיזון. כשאנרגיה זו בפתולוגיה נחוש יהירות, תוקפנות, דחף לא מאוזן, כפייתיות, זעם, תסכול, חוסר יציבות, הפכפכות, יומרנות ועוד.


לסיכום:

1. באם יש תסמינים לאש בגוף הנובעים מתקיעות אנרגית הכבד, עלינו לוסת, להשקיט ולנקז אותה החוצה.

בשלב זה יש להיזהר מלעורר עוד חום/אש, גם אם זה למטרה של הבאת תנועה ואנרגיה למערכת, שכן היא עלולה להגביר את האש הפתולוגית. מטרת התרגול כאן היא להנמיך את האש ולהכין אותנו לקראת העבודה העמוקה יותר.


2. יש לזכור ששורש הסיבה לתקיעות צ'י הכבד קשור לקיפאון של היצר או לאי מימוש שלו. אדם שלא לוקח חלק בעולם היצירה שבו אנו חיים, יחוש זאת בצורה מאוד חזקה. על כן, שימוש במנטרה אני כועס/ת יחד עם התרגול התנועתי הדינמאי יביא אש בריאה למערכת. מטרת התרגול כאן היא לעורר את היצר, את אש החיים.


3. יש לרסן את הרצון לקבל לעצמנו ולהתמירו לסגולה/מעלה של נתינה, נדיבות ועזרה לאחר. כך אנרגית הכבד לא תכנס לתסכול מלכתחילה ותזרום בחופשיות וללא קושי. התרגול כאן יבוא לידי ביטוי במדיטציה, בהתבוננות ובשאלת שאלות, למה באמת יביא אושר ומשמעות לחיים שלכם.



83 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page